Hvordan eliminere hull mellom skorstein og skifer

Sikkert står mange eiere av hus med komfyroppvarming overfor et slikt problem som regnvann som lekker langs ytterveggene til et murrør, gjennom taket og loftet, til taket på huset.

Spesielt i kraftig regn. Uansett hvor tett du fester metallplatene til røret, siver det fortsatt vann ut. Og det er veldig utrygt å ikke skumme et slikt gap med vanlig monteringsskum, selv med et tykt murrør. Men jeg har ikke sett eller funnet noe brannsikkert skum i butikker, uansett hvor mye jeg søkte... og det er ikke kjent om noe slikt i det hele tatt finnes i naturen!

Etter å ha tenkt litt og husket alle de ikke-brennbare materialene i minnet, valgte jeg asbeststoff og varmebestandig sementbasert flislim. Asbeststoff brenner ikke, sopp og mugg fester seg ikke til det, det er ikke utsatt for råtnende... Generelt fant jeg ingen ulemper med asbeststoff, spesielt for dette formålet. Og varmebestandig fliselim, i motsetning til ren sement, vil ikke sprekke og smuldre på grunn av temperaturendringer og værforhold.

Vil trenge

  • Grovt og tykt asbeststoff (dette brukes vanligvis i gasselektrisk sveisearbeid som beskyttelse mot gnister).
  • Saks.
  • Sementbasert flislim (1 pose på to kilo).
  • Vann.
  • Bøtte for løsning.

Vi eliminerer gapet med egne hender

Først, la oss forberede en løsning i en bøtte. Hell en kilo lim (en halv pakke) i en bøtte og fortynn den med vann til den er jevn. Løsningen må være flytende. Konsistensen er omtrent som kefir, noe sånt.

Generelt må løsningen kunne mette asbeststoffet nedsenket i den. Hvis du overfylte vannet og løsningen viste seg å være for flytende, tilsett mer lim. Og tilsett under ingen omstendigheter sand! Ikke et gram! Ellers vil den frosne løsningen vaskes bort av regn. En ren sementklebende mørtel vil etter endelig herding være glatt og blank, og vil derfor være mindre utsatt for effektene av rennende vann og miljøet generelt. Nå må vi få alt dette opp på taket. Ikke glem posen med tørt lim - vi trenger den senere. Vi vil kutte asbeststoffet umiddelbart på stedet for ikke å gå glipp av størrelsen på de nødvendige delene. Så, etter å ha inspisert stedet hvor bitene av asbeststoff som er dynket i løsningen, skal plasseres, kutter vi dette stoffet i biter av ønsket størrelse. Jeg kuttet rektangler på en slik måte at jeg da kunne brette det gjennomvåte stoffet i to. Nå senker vi stoffet ned i den flytende løsningen og trykker det forsiktig der slik at løsningen metter det ordentlig.

Vi tar stoffet ut av løsningen, og hvis gapene mellom røret og taket er brede nok (som mitt - fra en centimeter til to!), bretter vi det i to, siden den ekstra tykkelsen vil forhindre at det faller gjennom eller glir inn i gapet inn på loftet (flytende lim ganske glatt!).

Dekk gapet med denne gjennomvåte kluten. Deretter gjentar vi alle de ovennevnte prosedyrene med stoffet og løsningen til vi lukker alle de store sprekkene og hullene, hvoretter du kan skrelle av og hvile i 30-40 minutter til det gjennomvåte stoffet stivner minst litt og blir hardere.

Etter pausen klatrer vi tilbake på taket, sjekker at alt er i orden, slik at ingenting har falt inn noe sted, og fortynner løsningen av lim og vann tykkere enn den var før, slik at den kan tette alt som er igjen. små sprekker, samt jevne ut små og store uregelmessigheter.

Neste morgen vil løsningen, med asbeststoff innebygd i det, forsteine ​​seg fullstendig. Det viktigste er at det ikke regner under herding. Så ikke vær lat for å se på Internett og finne ut om været på forhånd, slik at alt dette harde arbeidet ikke blir gjort forgjeves.

Etter hvert; resultatet er et ganske sterkt og tett belte rundt røret, som ikke slipper regnvann inn på loftet - slikt sementbasert lim har en tendens til å krympe ved herding, noe som nesten ikke gir vann.

Og rillene, som jeg laget spesielt med hånden min, vil ikke være overflødige, for bedre vannavløp. Dermed reddet vi oss ved hjelp av asbeststoff og sementbasert flislim fra problemet med fuktig himling rundt skorsteinen ved kraftig regn, samt ved lange høstregn.

Kommentar
  • sløyfesmillerrødmesmileyavslappet avslappettåpelig flir
    hjerteøynekyssende hjertekysser_lukkede_øynespyltlettetfornøydglise
    blunkestakk_ut_tunge_blinkende_øyestakk_ut_tunge_lukkede_øynegliserkyssingstakk_ut_tungesover
    bekymretrynker pannenfortviletåpne munnengrimasererforvirretstille
    uttrykksløstuforskammetsvette_smilsvetteskuffet_lettslitenpassiv
    skuffetforvirretengsteligkaldsvetteholde utgråtehulke
    gledeoverraskethylesliten_ansiktsintraseritriumf
    søvnignammaskesolbrillersvimmel_ansiktimpsmiling_imp
    nøytralt_ansiktno_mouthuskyldig
4 minus en =
Kommentarer (35)
  1. Shurik
    #1 Shurik Gjester 20. september 2018 19:02
    1
    Ja, skifer er fortiden, nå er det bølgepapp
    1. Ugle
      #2 Ugle Gjester 25. september 2018 09:09
      15
      Skifer er fremtiden, ikke fortiden. I tillegg kommer «bølgepapp» som du uttrykker det, dvs. profilert gulv er også skifer! Kanskje du mente metallprofil? Jeg tenker å bytte ut denne dritten med skifer, den er ikke slitesterk, den bråker, du kan ikke tråkke på den osv osv. osv... Jeg ser ofte hvordan de allerede begynner å fjerne metallprofilen og dekk den med skifer. Så....
      1. Gjest Alexander
        #3 Gjest Alexander Gjester 25. september 2018 17:27
        6
        Jeg har samme oppfatning, skiferregler.
      2. Gjest Andrey
        #4 Gjest Andrey Gjester 28. september 2018 07:56
        5
        Slik kalles skifer et naturlig eller kunstig lagdelt materiale, fra det tyske ordet Schiefer - skifer. Og korrugerte plater er et profilert materiale laget av metall ved hjelp av kaldvalsemetoden; det kan ha en bølgelignende form som ligner på tradisjonell skifer, som imidlertid ikke gjør den til skifer.
        Når det gjelder å erstatte bølgeplater med skifer, er det bare et brudd på teknologien; på høyre tak vil bølgepapp tjene i veldig, veldig lang tid.
      3. Gjest Vladimir
        #5 Gjest Vladimir Gjester 5. oktober 2018 23:44
        3
        Jeg bruker skifer (jeg glemte de korrugerte asbest-sementplatene GOST) i dag. Dette materialet, dvs. asbest er concierge, så de prøver å bruke det sjeldnere i private boliger.Og kragen er lett laget av bitumentape; bredden kan være 100 mm eller mer. Du limer det, men river det så av med skiferen.
  2. Pruvet
    #6 Pruvet Gjester 20. september 2018 20:03
    12
    Og fra siden av ryggen, når vannet renner lystig over skiferen, under et ark med mirakelkitt og gjennom røret inn i huset? Kan jeg ta et bilde til studio?
    1. Vadimovich
      #7 Vadimovich Gjester 25. september 2018 08:46
      0
      Der renner vannet fra det øverste bladet inn i regnskyllen. Alt du trenger å gjøre er å rive av alt og feste alt forsiktig sammen igjen. Tiden ødelegger gradvis alt.
  3. Gjest Roman
    #8 Gjest Roman Gjester 20. september 2018 21:43
    19
    Riv av strykejernet, rett det ut og spik det igjen. Nær røret, under oterens nedre kant. Og ingen stoff eller flislim. Generelt sett, etter bildet å dømme, er det på tide å flytte røret.
    1. Yuri
      #9 Yuri Gjester 21. september 2018 20:08
      2
      Du har helt rett, under snølasten vil taket synke og vann vil renne under sparkelmassen fra mønet enda mer enn før
  4. Valery
    #10 Valery Gjester 20. september 2018 22:59
    4
    Det er brannsikkert polyuretanskum.
  5. spørre
    #11 spørre Gjester 21. september 2018 08:14
    6
    Det er også en varmebestandig tetningsmasse med temperaturer opp til 1500 grader og koster 350 rubler. Selges nesten overalt.
    1. Gjest Nikolay
      #12 Gjest Nikolay Gjester 25. september 2018 05:45
      0
      Jeg prøvde varmebestandig fugemasse med temperaturer opp til 1500 grader, både i badehuset og på huset, men det sprekker fortsatt av ytre påvirkning av temperatur og fuktighet.. Penger i avløpet..
  6. Sanych
    #13 Sanych Gjester 21. september 2018 14:11
    2
    DET ER IKKE SKJEBNE Å INSTALLERE ET METALLRØR
    1. Gjest Sergey
      #14 Gjest Sergey Gjester 21. september 2018 14:59
      6
      Med et metallrør er det en størrelsesorden mer stress.
  7. Gjest Alex
    #15 Gjest Alex Gjester 21. september 2018 20:15
    4
    Hvis jernplaten fra mønet og inn i røret hviler med sin buede kant, vil den ikke lenger flyte på skiferen.
  8. Kamil RB.
    #16 Kamil RB. Gjester 21. september 2018 21:24
    4
    Følg ikke under noen omstendigheter disse rådene angående bruk av asbest. Du kan selv lære om farene ved asbest på internett.
    1. Sergey K
      #17 Sergey K Besøkende 24. september 2018 00:29
      4
      Følger du rådene dine, kan du ikke leve i det hele tatt... Skiferen i seg selv ser også ut til å inneholde asbest, gjerder er ofte laget av plater som inneholder asbest, og de brukes mange steder.

      Det viktigste er at det ikke er i stua!
      1. Alexander Onuchin
        #18 Alexander Onuchin Gjester 25. september 2018 17:47
        3
        Du har kategorisk rett i skiferens skadelighet og umuligheten av å bruke den i boliger, men kun for importert skifer hentet fra Amerika, Latin-Amerika, Canada osv. Men vår skifer har ikke en nållignende struktur, så det er skadelig ved behandling for å fjerne støv, som Forresten, så kommer det fortsatt ut av lungene. Men vi bruker åndedrettsvern osv. Og når du er i huset, er det mye mindre skade fra det enn fra OSB, laminat, sponplater, etc. et så moderne materiale.Du må måle strålingen når du skal bruke skifer, dette kan du virkelig støte på, om enn med sement, murstein osv. dette skjer. Men det er ikke fra materialet, men fra jorda hvor malmen blir tatt...
        1. Gjest Vasily
          #19 Gjest Vasily Gjester 29. september 2018 21:08
          0
          Det er riktig: asbest utvunnet i Russland har en annen kjemisk sammensetning, i motsetning til importerte, og skaden fra dem er bare som støv, en gang i lungene blir den eliminert i løpet av dager. Mens importert asbest har en annen kjemisk sammensetning og ikke skilles ut fra kroppen, er det derfor farlig og forbudt. Og jeg foret asbestsementrøret mitt ved dachaen med en metallplate og belagt det med en sement-sandmørtel, en til tre. Det varte et kvart århundre til det var nødvendig å endre skiferen: den lekket ikke eller sprakk. Riktignok la jeg til asbestfiber til løsningen for styrke.
    2. Gjest Nikolay
      #20 Gjest Nikolay Gjester 25. september 2018 05:47
      5
      Ja... Asbest på et rør er veldig farlig)) Fikk meg til å le!
    3. Alexander Onuchin
      #21 Alexander Onuchin Gjester 25. september 2018 17:39
      0
      Og hvilken skade? Og hvilken asbest? Hvor er argumentene? link til studio. Bare ikke snakk om den nållignende strukturen til dette materialet ... I sovjettiden ble alle rør rullet ved hjelp av denne teknologien ...
      I denne enheten er det foreslåtte alternativet et reelt alternativ til andre forseglingsmetoder. Men denne komposisjonen vil likevel sprekke over tid. lineær- og ekspansjonskoeffisienten for kontaktmaterialene er forskjellig, noe som betyr at sprekker vil oppstå et sted på grunn av temperaturutvidelse. Så blir vann, deretter is og sprekken større og større. Se på mursteinen, hvordan dens levetid under slike forhold er ferdig ... Grunnen er ganske enkel - mursteinen er enkel steinsprut, men du må bruke en annen. Og de skrev korrekt fremspringet på toppen og metallet tett gjennom et temperaturbestandig materiale, for eksempel en stripe av fluorplast.
  9. Gjest Mikhail
    #22 Gjest Mikhail Gjester 22. september 2018 17:22
    2
    Jeg fylte det dumt med varmebestandig fugemasse og det var det, selv om jeg la ned nettet slik at det ikke skulle lekke, taket er profilert, jernrøret er høyt, da jeg installerte det skjønte jeg at korrugeringen ikke kunne settes på, så jeg valgte tetningsmassene, ingenting lekker og sømmen er ikke synlig, profilen er kirsebær og tetningsmassen er rød
  10. Gjest Dmitry
    #23 Gjest Dmitry Gjester 23. september 2018 01:02
    1
    Tetningsmassen (som er varmebestandig) fungerer ikke utendørs. Han er bare du-vi-va-et-sya. Dessuten gir den også en stiv forbindelse.
    Vi har allerede skrevet om taksenkning.
    Jeg tror at i dette tilfellet er det beste alternativet å legge om røret.
    Dessuten skal mursteinene ikke bare stikke ut av det))), men parallelt med taket. Og metallplater med en bøyning bringes inn i gapet.
    *Og hvordan levde folk uten teknologiene våre før? ))