Yksinkertainen induktiolämmitys

Induktiolämmityksellä on merkittävä etu lämmityselementteihin verrattuna. Tärkein kriteeri tässä on sähköenergian lämmöksi muuntamisen tehokkuus. Artikkelissa puhutaan siitä, kuinka tehdä erittäin yksinkertainen induktiolämmitin valmiista laitteista ja osista. Rakentamiseen menee korkeintaan kaksi tuntia. Tällaisella lämmittimellä, jonka teho on noin 1 kW, on mahdollista lämmittää noin 30 neliömetrin huone.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Mitä tarvitset induktiolämmittimeen?


  • Kotitalouksien induktioliesi. Se ei ole niin kallis ja sen virrankulutus on noin 1 kW.
  • Jäähdytin. Otin bimetallisen. Osioiden lukumäärä riippuu lämmitettävästä alueesta.
  • Metalli aallotettu letku - voidaan ostaa mistä tahansa putkiliikkeestä. Tarvitset 1,5 metriä marginaalilla.
  • Liittimet ja liittimet putken liittämiseksi jäähdyttimeen.
  • Kappale kupariputkea täydentämään piiriä.

Jäähdytin ja laatat:
Kaikissa induktioliedissä on tehonsäädin, jolla voidaan säätää patterin lämmityslämpötilaa.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Aallotettu putki - vesihuolto:
Yksinkertainen induktiolämmitys

Taivutamme putkea kuin etana tai spiraali. Se taipuu helposti käsilläsi.Etanan ympyrän alueen tulee olla suurempi kuin laatan pyöreä lämmityspinta.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Tärkeintä on, että älä unohda tehdä sulkevaa jumpperia tälle piirille, muuten mikään ei toimi. Tein sen kupariputkesta juottamalla sen spiraalin alkuun ja loppuun. Nyt piiri on suljettu ja kaikki induktioteho ohjataan lämmitykseen.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Induktiokattila on valmis. Itse asiassa se koostuu ostetusta induktioliedestä ja tehdystä spiraalista, jonka läpi vesi johdetaan.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Kierrämme piirin akkuun.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Yksinkertainen induktiolämmitys

Yksinkertainen induktiolämmitys

Asetamme laatan kiharan alle.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Kaada vettä jäähdyttimeen. Lämmitettynä se kiertää itse järjestelmässä; tässä tapauksessa lisäpumppua ei tarvita.
Kytke se päälle ja tarkista. Aseta ensin lieden minimiteho ja sitten tarvittaessa maksimiteho.
Kallissa malleissa voit heti asettaa lämmityslämpötilan ja itse laatta ylläpitää sitä.
Yksinkertainen induktiolämmitys

Yksinkertainen induktiolämmitys

Laskin induktiolämmittimen likimääräisen hyötysuhteen verrattuna lämmityselementtejä käyttävään lämmittimeen. Ja kävi ilmi, että induktiolämmittimen hyötysuhde on 3,5 kertaa korkeampi kuin lämmityselementin lämmittimen.

Katso video


Katso yksityiskohtaisempia kokeiluja ja järjestelmäpäivityksiä kirjoittajan videoista.

Itse kattilan kokoaminen.



Induktiolieden valinta. Viimeistely.



Automaatioliitäntä.



Testaus vesilämmitysjärjestelmässä.


Kommentti
  • rusettihymynauraenpunastuahymiörento rentovirnistää
    sydän_silmätsuuteleva sydänsuudella suljettuja silmiäpunastuneenahelpottunuttyytyväinenvirne
    silmäniskujumissa_kielen_silmäysjumissa_kielen_suljetut_silmätvirnisteleesuudellajumissa_kielinukkumassa
    huolestunutrypistää kulmiaanahdistunutavaa suuirvistäähämmentynythiljaa
    ilmeetönhuvittumatonhiki_hymyhikipettynyt_ helpottunutväsynytpassiivinen
    pettynythämmentynytpelottavakylmä hikisinnikkäästiitkeänyyhkyttää
    ilohämmästynythuutaaväsynyt_naamavihainenraivoavoitto
    uneliasnamnaamioaurinkolasitdizzy_faceimphymyilevä_imp
    neutraali_kasvotno_mouthviaton
5+kaksi=
Kommentit (110)
  1. nigrigos59
    #1 nigrigos59 Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 14.05
    29
    on muuttumaton sääntö - 10 neliömetriä varten 1 kW teho, kaikki muu on pahasta
    1. romaani
      #2 romaani Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 18.05
      4
      Tämä johtuu voimakkaasta lämpöhäviöstä. Keskimäärin 50-70 wattia neliömetriä kohden, kun kattokorkeus on enintään 3 metriä
    2. Vieraana Nikolay
      #3 Vieraana Nikolay Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 20.37
      4
      Ei aivan oikein. Testasin henkilökohtaisesti tiettyä höyrypisaralämmitintä 2 päivän ajan. Ripustin sen laskureilla, lämpömittareilla, voltti- ja ampeerimittareilla. Rehellisesti sanottuna en uskonut, että sillä olisi mitään vaikutusta. Kummallista kyllä, sain 10-15% vähemmän kulutusta kuin mykoterminen konvektori. Ehkä en ottanut jotain huomioon, vaikka yritin kovasti.
    3. Vieras Vasily
      #4 Vieras Vasily Vieraita 14. maaliskuuta 2018 klo 9.45
      6
      Muuttumaton sääntösi on täyttä hölynpölyä. 4-huoneinen sq 97,3 m2, tammikuussa 3017 lämpöenergian kulutus IPU:n mukaan oli 1,4376 Gcal, mikä vastaa 1 671,929 kW. Jaamme kW:lla 31 päivällä, 24 tunnilla, asunnon pinta-alalla, saamme 23,0957 W. Asunnossa +20...+21. Talo vuodelta 1959, lämpövastus n. 2 kpl
      1. Edos
        #5 Edos Vieraita 24. maaliskuuta 2018 klo 15.37
        5
        CHiP laskettiin vuorokauden keskilämpötilan -25 asteen perusteella!!!ja taloista kokonaisuutena laskettiin tähän mukaan katon lämpöhäviö, MOP:t yms.
      2. Vieraana Andrey
        #6 Vieraana Andrey Vieraita 9. huhtikuuta 2018 klo 10.35
        13
        Se on siis vuoden 3017 tekniikkaa!
    4. vieras
      #7 vieras Vieraita 19. maaliskuuta 2018 klo 14.04
      2
      Totta, mutta tämä sääntö koskee kiinteän polttoaineen kattiloita, ja sähkökattiloissa sillä on täysin erilainen merkitys. se on 1 kW per 18 m/2
  2. Vieraana Vladimir
    #8 Vieraana Vladimir Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 19.06
    28
    täyttä hölynpölyä. minkä tahansa varjosähkökattilan hyötysuhde on vähintään 98%.
    1. AlexPanych
      #9 AlexPanych Vieraita 13. maaliskuuta 2018 klo 11.24
      1
      Mihin tämä 2% menee?
    2. Vieras Vasily
      #10 Vieras Vasily Vieraita 14. maaliskuuta 2018 klo 9.49
      5
      Vau, 98%!!! Vau, he voisivat tehdä sen, antaa heille lämmityselementtien valmistajan, jolla on niin tehokas. En ole vielä nähnyt todellista 86 % passiivisille lämmityselementeille
      1. Vieraana Sergei
        #11 Vieraana Sergei Vieraita 14. maaliskuuta 2018 klo 13.33
        7
        Anteeksi, voitko kertoa minulle, mihin loput 14 % menee?
        1. korkeus max
          #12 korkeus max Vieraita 19. maaliskuuta 2018 klo 19.12
          15
          Ne muuttuvat lämmöksi. 86% menee veden lämmitykseen ja 14 yksinkertaisesti lämmittää vettä)))
          1. Edos
            #13 Edos Vieraita 24. maaliskuuta 2018 klo 15.45
            16
            86% lämmittää vettä ja 14% lämmittää vettä!!!)))))) tämä on SUPER!!! Eikö sukunimesi ole Klitschko?
      2. Dmitri
        #14 Dmitri Vieraita 15. maaliskuuta 2018 klo 22.10
        19
        Lämmityselementin hyötysuhde on 0%, koska se ei tuota työtä ja kaikki energia muuttuu lämmöksi. Mutta koska tarvitsemme lämmityselementtejä lämmön tuottamiseen, hyötysuhde (lämpöenergian suhteen) on 100%. Ja hyötysuhde ei voi olla suurempi kuin lämmityselementin.
        1. Georgi Vitalievich
          #15 Georgi Vitalievich Vieraita 4. huhtikuuta 2018 klo 18.44
          1
          Sinun vei..!
      3. Vania
        #16 Vania Vieraita 30. maaliskuuta 2018 klo 20.14
        1
        sähköpiirissä virtalähde-lämmityselementti (aktiivinen kuluttaja 100%) missä voi olla häviöitä????
        1. Igor Albertovich
          #17 Igor Albertovich Vieraita 15. lokakuuta 2018 klo 22.01
          1
          Kaikki lämmityselementissä oleva virta ei muutu lämmöksi. Kuumennettaessa kehot laajenevat. Ainakin näin!
    3. Zheka
      #18 Zheka Vieraita 21. maaliskuuta 2018 klo 21.03
      6
      Ja loput ovat pyörremagneettikenttä, joka lämmittää ympäröivät johtimet ja tuottaa ultrapitkiä radioaaltoja. Tämä huomioon ottaen lähes 100 %.
      PS Edes huonolaatuisen pistorasian ja huonon sähköjohdotuksen lämmitys ei mene hukkaan - se lämmittää huoneen.
      1. Aleksanteri
        #19 Aleksanteri Vieraita 8. huhtikuuta 2018 klo 18.23
        3
        Jopa huonolaatuisen pistorasian lämmitys ja huono sähköjohdotus
        ei mene hukkaan.
    4. Vieraana Alexander
      #20 Vieraana Alexander Vieraita 12. heinäkuuta 2019 klo 19:43
      2
      Naurua joulukuuselle!!! Täällä kustannukset ovat 98% - kyllä. Ja yleensä, kaikki lämmityselementit ovat menneisyyttä. Mutta koskaNämä lämmittimet ovat yksinkertaisimpia valmistaa ja käytännöllisimpiä käyttää; niistä on edelleen vaikea luopua. Mutta se tuhlaa energiaa armottomasti!!!
  3. alijäämä 21
    #21 alijäämä 21 Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 19.24
    92
    Olen työskennellyt lämmitys- ja putkialalla lähes kaksikymmentä vuotta. Mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun näen näin hullua hölynpölyä!!! Kirjoittaja luultavasti kuvittelee olevansa nykyajan Albert Einstein, jolla on taso 80. On täysin totta, että 10 neliömetriä kohden on 1 kW tehoa, ja siksi riippumatta siitä, mikä kattila tai lämmityselementti on, sähköä kuluu SAMALLA, oli se sitten lämmityselementti, induktio, infrapuna jne. Lämmitysaikaero. Ja tässä tapauksessa on halvempaa ostaa yksi jäähdytin: infrapunasähkökonvektori tai öljyjäähdytin. Tämä kotitekoinen pommi ilman paisuntasäiliötä ja turvaryhmää toimii täsmälleen ensimmäiseen hyvään lämmitykseen asti!!!
    1. Vieraana Gennadi
      #22 Vieraana Gennadi Vieraita 13. maaliskuuta 2018 klo 02:59
      20
      +100 %. Olen samaa mieltä - toinen tyhmyys.
    2. Helge
      #23 Helge Vieraita 14. maaliskuuta 2018 klo 13.10
      17
      Olet täysin väärässä. Jos otat tietyn rakenteen, staattisen ulkoisen lämpöä absorboivan ympäristön, esimerkiksi kadun, kanssa joudut käyttämään vakaan määrän lämpöenergiaa ylläpitääksesi haluttua lämpötilaa rakenteen sisällä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että X määrän lämpöä tuottamaan tarvitaan sama määrä sähköenergiaa. Käännöksessä sanoit, että sillä ei ole väliä, millainen liesi se on: hollantilainen liesi, kamiina tai takka - polttopuita tarvitaan samoin, mikä on tietysti absurdia. Koska jokaisella on oma tehokkuutensa. Infrapunalämmittimessä on korkeintaan 75 % parhaista näytteistä. Työskentelin yhden asiantuntijan vientiä Valko-Venäjältä, koska hän saavutti 68–69 prosenttia ja lupasi nostaa sen 73 prosenttiin, mikä vuosina 2004–2005 oli lännessä yksinkertaisesti saavuttamaton. Induktiolämmittimissä saavutimme teoriassa 170 %, käytännössä kellumme 130:stä 160 %:iin.Lämmityselementti - itse asiassa tuskin 90%. Vastaavasti, jos tarvitset 1500 wattia lämpöenergiaa, sinun on poltettava 2000 wattia infrapunasäteilijällä, 1666,666 lämmityselementillä ja 1000 wattia induktiolla. No, missä on "sama, se on vain ajan kysymys"?
      Anteeksi, mutta sinuun voi luottaa vain lämmittämisen suhteen.
      1. Vieraana Anatoli
        #24 Vieraana Anatoli Vieraita 14. maaliskuuta 2018 klo 21.37
        27
        Laskelmillasi voit turvallisesti hakea Nobel-palkintoa, hyötysuhde on 150%, sellaisella tehokkuudella palkinto on taattu 150, ei, 200 prosenttia, he antavat 2 kerralla ikuisen liikekoneen keksimisestä .
        Mikä tahansa lämmitin muuttaa kaiken sähköenergian lämmöksi, joka poistetaan lämmittimestä konvektiolla ja infrapunasäteilyllä; sähkömagneettista säteilyä ei oteta huomioon verkon alhaisen jännitteen ja taajuuden vuoksi, syöttöjohdoissa on edelleen häviöitä, mutta ne myös lämmittää huonetta. Teetä voi toki keittää suussa sähköliesillä istuen, mutta miksi, se polttaa peppua, voidaan tehdä myös induktiolämmityksellä. Todennäköisesti kaikki lämmittimien valmistajat ympäri maailmaa ovat kauheita idiootteja, jos he eivät tarttuneet tähän upeaan ideaan 150 prosentin teholla tai päinvastoin. Alhaisen energiankulutuksen ja korkean lämmöntuoton lämmittiminä koko "idioottimainen" maailma on käyttänyt lämpöpumppuja (ilmastointi lämmitystoiminnolla) pitkään ja menestyksekkäästi. 1 kW kulutettua sähköä kohden hyvä ilmastointilaite voi tuottaa jopa 3,5-4 kW lämpöä, eikä siinä ole ihmettä, vain fysiikka. Lisäksi ilmastointilaitteiden tehokkuus on enintään 60-70%.
        1. Vieras Igor
          #25 Vieras Igor Vieraita 15. maaliskuuta 2018 klo 12.42
          10
          Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Näyttää siltä, ​​että kaikki yli 100 %:n hyötysuhteen kattiloiden tekijät eivät ole opiskelleet lukiossa ollenkaan tai saivat ainakin tuskin C:n fysiikasta 9. luokkaohjelma.
          Kauniisti tehty... :)) Mutta siitä on vähän hyötyä...
        2. Helge
          #26 Helge Vieraita 19. maaliskuuta 2018 klo 16.20
          1
          Otit väärän lähtökohdan ja alat vedota Nobel-palkintoon. Tehokkuus ei voi olla yli 100 % yhdessä järjestelmässä. Voit tehdä kahdesta puusta 4, mutta massan, vapautuvan energian määrän suhteen ne ovat identtisiä. Tämä on totta, mutta väität, että yhdestä palkista voidaan leipoa vain yksi piirakka, ja ne, jotka onnistuvat leipomaan enemmän, ovat hölmöjä. Samalla et ole yllättynyt esimerkistä lämpöpumppujen kanssa, mutta miksi? Loppujen lopuksi tehokkuus on "mahdotonta"!!! Yleensä pureskele ensin puuroa päässäsi ennen kuin levität ihmisille tietämättömän olettamuksia ja neuvot jotain
          1. Edos
            #27 Edos Vieraita 24. maaliskuuta 2018 klo 18.08
            8
            Joko et ole opiskellut hyvin koulussa tai yrität juurruttaa näkemystäsi niille, jotka eivät opiskelleet hyvin koulussa. Lämpöpumppu ei muuta sähköenergiaa lämmöksi, vaan se kuluttaa sähköä kompressorin ja pumpun toimintaan ja lämpöenergia "poistetaan" energian "kantajalta" (ilma, vesi, maa...)
          2. Vieraana Sergei
            #28 Vieraana Sergei Vieraita 10. huhtikuuta 2018 klo 8.56
            1
            Lämpöpumppu on juuri lämpöenergiaa siirtävä pumppu, ja energian lähde on väliaineen raja.
        3. korkeus max
          #29 korkeus max Vieraita 19. maaliskuuta 2018 klo 19.26
          2
          Vanhat mittarit eivät laskeneet hyvin induktiolämmittimien energiankulutusta kuorman luonteesta johtuen (se näyttää olevan enimmäkseen reaktiivinen, ei aktiivinen). Siksi kävi ilmi, että 2 kW:lla tosiasiallisesti poltettu mittari laski hieman enemmän kuin yhden. Nykyaikaiset mittarit eivät välitä, mikä kuorma on.
          1. Maksim
            #30 Maksim Vieraita 2. huhtikuuta 2018 klo 15.30
            3
            kW, jota kotimittari laskee ja on aktiivinen ja reaktiivinen kVAR, sille asennettiin erilliset mittarit (nyt yhdistetään)
      2. Vieras Juri
        #31 Vieras Juri Vieraita 22. maaliskuuta 2018 06:09
        2
        oho, nämä ovat laskelmia.Tämä tarkoittaa, että tuhlasin 10 vuotta elämästäni lämpöprosessien ja kaiken niihin liittyvän tutkimiseen.
      3. Edos
        #32 Edos Vieraita 24. maaliskuuta 2018 klo 15:52
        2
        Kerro yleisölle kaavoilla yksityiskohtaisesti mistä lämpöenergia tulee vähintään 1 % enemmän kuin kulutettu sähköenergia??!
      4. Vieraana Alexander
        #33 Vieraana Alexander Vieraita 12. heinäkuuta 2019 klo 19:53
        1
        Kiitos! Olen pitkään etsinyt käytännöllistä itsenäistä vastausta erilaisten lämmönkehittäjien kustannuksiin. Vastauksesi kallistaa minut nimenomaan induktiiviseen käytännön tiedoista, jotka perustuvat vertailuhintoihin tuotantoyksikköä kohden. Kiitos!
    3. Vieraana Sergei
      #34 Vieraana Sergei Vieraita 14. maaliskuuta 2018 klo 13.35
      6
      Joule-Lenzin lakia ei ole kumottu, minkä tahansa lämmityselementtityyppisen lämmittimen hyötysuhde on lähes 100 %.
    4. Shurik
      #35 Shurik Vieraita 16. maaliskuuta 2018 klo 16.10
      3
      Ero on sähköpostin kirjanpitotavassa. energiaa. Kotitalousmittari ei laske induktiivista kuormaa oikein, jos sen cos poikkeaa huomattavasti kotitalouden kuormituksesta.
      Esimerkiksi lämmitys muuntajan magneettisydämellä.

      Toinen vaihtoehto säästää on lämmittää se ilmastointilaitteella, noin 300 W sähköllä saadaan 1 kW lämpöä. kustannuksia. Loput (700W) saadaan jäähdyttämällä ulkoilmaa. Mutta valitettavasti tavallinen ilmastointi on -5C. Muuten se on vain lämpöpumppu).
      1. korkeus max
        #36 korkeus max Vieraita 19. maaliskuuta 2018 klo 19.29
        3
        On olemassa erityisiä alhaisen lämpötilan ilmastointilaitteita, jotka toimivat -30 asti. Mutta jos +10:ssä lämpöpumpun hyötysuhde on noin 400%, niin -20:ssa se on vain 200 ja -30:ssa se laskee 100%. Tämä on varsin tehokas ratkaisu, jos ulkona ei ole liian kylmä.
    5. Bunkkeri muumio
      #37 Bunkkeri muumio Vieraita 13. maaliskuuta 2023 klo 12.53
      0
      Mies, 1 kW per 10 metriä ei ole dogmi, vaan vain vanha Neuvostoliiton normi tilojen lämpöhäviölle Neuvostoliiton SNIM:ien mukaan (100 W per metri). Eurooppalaiset standardit ovat paljon tiukemmat - 40W per metri.Toisin sanoen 0,4 kW per 10 metriä. On myös tiukempia - 20W per metri.
  4. Vieraana Nikolay
    #38 Vieraana Nikolay Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 20.31
    7
    Siistein asia on tehokkuuden laskeminen. En edes kommentoi, vaikka olen tehnyt lämmitystä nyt 20 vuotta. Tämä koko järjestelmä on joko luonnon ihme tai paskaa. Todennäköisemmin jälkimmäinen.
  5. romaani
    #39 romaani Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 21.04
    4
    1 kilowatti, 30 metriä ei voi lämmittää, jos pidät vain positiivisen vähimmäislämpötilan. Oli tarpeen opiskella koulussa, oppia "termodynamiikan" laki.
    1. Edos
      #40 Edos Vieraita 24. maaliskuuta 2018 klo 18.17
      7
      30 neliömetriä voi olla erilainen.Kahdella kilowatilla ei rautaastiaa voi lämmittää, mutta SIP-paneeleista tehty talo (olennaisesti vaahtomuovitermos) helposti.Tässä on kysymys, että ei saa yli 1 kilowattia lämpöenergiaa 1 kilowatista sähköä
  6. Boris
    #41 Boris Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 21.54
    14
    Pidin eniten: "Laskin induktiolämmittimen likimääräisen hyötysuhteen lämmityselementeillä olevaan lämmittimeen verrattuna. Ja kävi ilmi, että induktiolämmittimen hyötysuhde on 3,5 kertaa suurempi kuin lämmityselementin lämmittimen."
    On erittäin mielenkiintoista tarkastella ESOBRITERin laskelmia, joka ei tunne energian säilymisen lakia, mutta ymmärtää sähkö- ja lämpötekniikkaa.
  7. Vladilir
    #42 Vladilir Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 22.20
    5
    kallis. On olemassa paljon taloudellisempia järjestelmiä. esimerkki - ionikattila
  8. Vieraana Vladimir
    #43 Vieraana Vladimir Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 22.54
    3
    Tämä laatta lämmittää vain materiaalia, jolla on magneettisia ominaisuuksia, ja nämä aaltopahviputket eivät magnetisoidu, olen testannut niiden tehokkuutta useita kertoja. kuva tuntee hänet, mutta sillä hinnalla, jota et todennäköisesti voita, ja miksi, voisi kysyä, tämä meteli?
  9. Vieraana Gennadi
    #44 Vieraana Gennadi Vieraita 12. maaliskuuta 2018 klo 23.32
    6
    Jos mittarisi on laskenut 24 kWh sähköä päivässä, niin energiansäästölain mukaan ei ole väliä mitä lämmityselementtiä käytät, 100 % lämmöstä jää taloon tai asuntoon.
    Tehokkuutta kannattaa harkita, jos lämmitykseen käytetään erimerkkisiä kaasu-, hiili- tai puukattiloita, joissa on savupiippu, jolloin noin 30-60 % lämmöstä lentää pois. Kylissä törmäsin tehottomia, joskus kotitekoisia kattiloita Neuvostoliiton ajoilta.
  10. Vieraana Vladimir
    #45 Vieraana Vladimir Vieraita 13. maaliskuuta 2018 klo 00:17
    0
    "Tärkein kriteeri tässä on sähköenergian lämmöksi muuntamisen tehokkuus."
    jos hyötysuhde on alhainen, syntyy lämpöhäviöitä. Ja tätä me kulutamme TEN:stä. Talossa ei ole tappioita. Emme huomioi talon ulkopuolisia tappioita.